GroenLinks geeft de klanten van instellingen voor zorg en welzijn grotere invloed op de beoordeling van de kwaliteit van de dienstverlening. De gemeente geeft ervaringsdeskundigen en bewoners invloed op de inkoop, uitvoering en bijsturing van zorg.
Ervaringsdeskundigen
Voor GroenLinks telt de stem van iedereen. In de zorg en het welzijn moeten we meer gebruik maken van de kennis en de ervaringen van bewoners, vrijwilligers én medewerkers.
Mensen die zorg of ondersteuning krijgen, mensen die mantelzorg bieden of vrijwilliger zijn, buurtbewoners en leden van cliëntenorganisaties: het is belangrijk dat zij meepraten over welzijn en zorg in de buurt en gemeente. Zij weten wat de problemen zijn en hoe mensen die ervaren, zij weten hoe die kunnen worden aangepakt. Zij kunnen ook meedenken over waar het geld het best aan kan worden besteed.
GroenLinks wil meer gebruik maken van de kennis van mensen die zelf ooit zorg of ondersteuning nodig hebben gehad. We geven buurtbewoners met deze ervaring een sterke stem bij het beoordelen van de geleverde kwaliteit. Ze krijgen een rol bij de inkoop van (aanvullende) zorg. Ook professionals in de buurt praten hierover mee. Bij aanvragen voor subsidie en bij aanbestedingen moet de gemeente kijken waar ruimte is om ervaringsdeskundigen in te zetten, te trainen en te begeleiden.
In Utrecht wonen mensen van meer dan 150 nationaliteiten. Professionals in zorg en welzijn, maar ook ambtenaren moeten meer gevoel krijgen voor cultuurverschillen. Ook moet er oog zijn voor taalbarrières. De komende jaren besteden we hier extra aandacht aan.
Actiepunten
Ervaringsdeskundigen, actiepunt 2
Inbreng van zogenaamde ervaringsdeskundigen in zorg en welzijn is gewenst. De gemeente en haar instellingen organiseren dit en zorgen ook voor scholing en begeleiding.
Ervaringsdeskundigen, actiepunt 3
Soms hebben cliënten van buurtteams ondersteuning nodig bij hun contacten met het buurtteam. In de komende raadsperiode krijgt de onafhankelijke cliëntondersteuning een stevigere positie.
Ervaringsdeskundigen, actiepunt 4
GroenLinks vindt het belangrijk dat gebruikers van zorg weten wat hun rechten zijn. De gemeente verbetert de voorlichting over deze rechten en over hoe men daar gebruik van kan maken.
Ervaringsdeskundigen, actiepunt 5
Zorg- en welzijnswerkers en ambtenaren krijgen scholing op het gebied van cultuurverschillen, seksuele- en genderdiversiteit.