Bij het plannen en inrichten van het verkeer in de stad gaan we in de eerste plaats uit van voetgangers en fietsers. Zo staat het in het stedelijk mobiliteitsplan: slimme routes, slim regelen, slim bestemmen. »Lees verder: Fietsers en voetgangers
Slim bereikbaar, leefbaar en gezond
Op het gebied van verkeer en vervoer heeft GroenLinks in Utrecht veel bereikt. De komende jaren gaan we volop door met het bereikbaar, gezond en leefbaar houden van onze groeiende stad.
Bijna alle Utrechters nemen elke dag deel aan het verkeer. Iedereen wil zo snel mogelijk van A naar B, en dat ook nog eens op hetzelfde moment. In een stad met 345.000 inwoners levert dat ingewikkelde problemen op. We moeten zorgen dat de stad bereikbaar blijft. De leefbaarheid van de stad en de gezondheid van haar inwoners vragen aandacht. En natuurlijk moeten we rekening houden met de economie en de kosten. Om de problemen rond verkeer en vervoer in de stad aan te pakken, heb je een doortimmerde visie en durf nodig.
De afgelopen jaren hebben we ruimte gemaakt voor fietsers en voetgangers. Veel fietsroutes zijn verbeterd en uitgebreid en er ligt een nieuwe fietsbrug tussen Oog in Al en Leidsche Rijn. Om de doorstroom van fietsers te verbeteren zijn op sommige plaatsen verkeerslichten opgeheven. En onlangs is de grootste fietsenstalling ter wereld geopend bij Utrecht Centraal. Binnenkort gaat de tram naar de Uithof rijden. We hebben werk gemaakt van de stadsboulevards en de luchtvervuiling teruggedrongen en er zijn oplaadpunten voor elektrische auto's bijgekomen. Bij de herinrichting van straten en buurten gelden leefbaarheid en veiligheid als uitgangspunt.
In de komende periode zetten we ons beleid met dezelfde daadkracht door. We hebben een uitgewerkte visie voor een compacte, groene stad. Daar horen uitvoerbare plannen bij voor duurzame mobiliteit. Kwesties als bereikbaarheid, kosten en economische groei wegen we af tegen de eisen van duurzaamheid, gezondheid en leefbaarheid. We versnellen de bestaande trend richting minder autogebruik, onder andere door het parkeerbeleid te hervormen. We ontwikkelen plannen om verschillende soorten verkeer en vervoer beter op elkaar aan te laten sluiten, óók met het oog op de groei van de stad (smart mobility). We geven nog meer ruimte aan voetgangers en fietsers en bevorderen het Openbaar Vervoer (OV) en andere milieuvriendelijke vormen van vervoer. Zodat Utrecht in 2030 de schoonste, meest verkeersveilige, kindvriendelijke grote stad van Nederland is en niet zoals in 2017 de tweede maar de éérste fietsstad van de wereld.
Hoofdpunten
Verkeer en vervoer, hoofdpunt 2
Utrecht is goed bereikbaar met het OV. Dat biedt mogelijkheden, zoals een nog groener verkeersbeleid met bijvoorbeeld de OV-fiets. Daarnaast willen we het OV verder uitbreiden en vergroenen. Het verdichten van de stad biedt goede kansen voor het versterken van het OV. »Lees verder: Openbaar vervoer
Verkeer en vervoer, hoofdpunt 3
In een leefbare, gezonde en duurzame stad is er minder plek voor auto’s. We gebruiken de beperkte ruimte voor groen, wateropvang, speelruimte en fietsenstallingen. »Lees verder: Gebiedsontwikkeling
Verkeer en vervoer, hoofdpunt 4
Het goederenvervoer naar en in de stad moet groener: meer vervoer over water, emissieloze vrachtauto’s en ruim baan voor vrachtbakfietsen. »Lees verder: Goederenvervoer