Het bruggen- en havengeld wordt voor elektrische boten lager dan voor boten met dieselmotoren.
Openbaar vervoer en goederenvervoer
Openbaar vervoer speelt een centrale rol in het Utrechtse verkeer. GroenLinks zet de komende jaren in op beter en betaalbaar OV.
Utrecht is van de steden in Nederland het best te bereiken met het openbaar vervoer. Dankzij de kleinere stations (Lunetten, Overvecht, Leidsche Rijn Centrum, Terwijde, Vaartsche Rijn, Vleuten en Zuilen) wordt de trein ook steeds belangrijker voor het verkeer bínnen de stad, vooral in combinatie met de leen- of huurfiets. In combinatie met de nieuwe tramlijn naar de Uithof vormt het spoor de ruggengraat van het OV in Utrecht. Helaas is reizen met het openbaar vervoer in Nederland duurder dan in veel andere landen in Europa. GroenLinks wil dat het OV in Utrecht ook betaalbaar wordt voor mensen met een laag inkomen of een uitkering.
Op verschillende plekken in de stad wordt het steeds drukker, denk aan het Utrecht Science Park en de Merwedekanaalzone. GroenLinks wil het OV flink uitbreiden en tramverbindingen aanleggen die efficiënt grote hoeveelheden mensen kunnen vervoeren. Naast meer schoon busvervoer willen we ook transport met elektrische voertuigen (waaronder fietsen) bevorderen. Om dat alles voor elkaar te krijgen, moet de gemeente goed samenwerken met de provincie: die gaat over de bussen en trams in de stad.
Actiepunten
Openbaar vervoer en goederenvervoer, actiepunt 8
We bevorderen het elektrisch vrachtverkeer per boot naar de stad. Ondernemers aan en rond de Oudegracht gaan de gracht méér benutten voor aan- en afvoer.
Openbaar vervoer en goederenvervoer, actiepunt 7
GroenLinks streeft naar nul vervuilende uitstoot in de binnenstad voor 2025. De belading van het goederenvervoer moet daarom efficiënter. Aan de rand van de stad komen overslagpunten (van boot of vrachtauto naar kleinere elektrische wagens en/of vrachtbakfietsen). Daarvoor experimenteren we met vrachtbakfietsen en leenbakfietsen.
Openbaar vervoer en goederenvervoer, actiepunt 6
In samenwerking met de provincie zorgen we ervoor dat elke wijk goed bereikbaar is, bij voorkeur met elektrische bussen.
Openbaar vervoer en goederenvervoer, actiepunt 5
Voor mensen met een beperking of chronische ziekte blijft de Regiotaxi een betaalbare aanvulling op het OV. De gemeente onderzoekt of de tijden dat de regiotaxi beschikbaar is, kunnen worden uitgebreid.
Openbaar vervoer en goederenvervoer, actiepunt 4
Het wordt voor U-pashouders makkelijker om met korting gebruik te maken van het openbaar vervoer.
Openbaar vervoer en goederenvervoer, actiepunt 3
Bij het inrichten van het bus- en tramnetwerk streven we naar een netwerk dat aansluit op mensen die zijn aangewezen op het openbaar vervoer, zoals ouderen en rolstoelgebruikers.
Openbaar vervoer en goederenvervoer, actiepunt 2
Steeds meer bussen zijn toegankelijk voor mensen in een rolstoel. De gemeente vraagt de provincie ervoor te zorgen dat deze mogelijkheden worden uitgebreid. Met goede voorlichting zorgen we ervoor dat mensen deze voorzieningen ook meer gaan gebruiken.
Openbaar vervoer en goederenvervoer, actiepunt 1
In 2018 wordt de Uithoflijn in gebruik genomen. GroenLinks wil de komende raadsperiode verder bouwen aan het tramnetwerk in de stad.