Voor autoverkeer geldt voor GroenLinks: om de stad heen als dat kan, binnen de stad met zo min mogelijk overlast. GroenLinks beperkt zo snel mogelijk het doorgaand autoverkeer door de stad.
Auto en smart mobility
GroenLinks kiest voor een gezonde, leefbare en duurzame stad. Daarin gaan we slimmer om met verkeer en is er minder ruimte (nodig) voor de auto.
Verkeer en vervoer veranderen snel. Steeds meer auto's, bussen en fietsen worden elektrisch. Treinen rijden op groene stroom. Mensen hebben minder vaak zelf een auto en delen vaker een auto. Ook de deelfiets (OV-fiets) is een groot succes. GroenLinks wil de verkeersstromen in de stad beter beheersen. Dat doen we door goed organiseren en meer techniek. Met hun smartphones kunnen verkeersdeelnemers nu al betere keuzes maken dankzij beschikbare gegevens over het verkeer.
Het autoverkeer in de stad kunnen we inperken door in te zetten op meer openbaar vervoer, meer autodelen en het beter stroomlijnen van al het verkeer. Dit idee van smart mobility of slim verkeer hangt samen met onze visie op een slimme stad (smart city). In zo'n compacte stad wonen meer mensen op dezelfde ruimte, maar is er wel beter groen en meer levendigheid. Het aanleggen van meer stadsboulevards past daar goed bij.
De smart city en smart mobility vragen om keuzes. Steeds meer Utrechters hebben geen auto meer. Steeds meer mensen nemen de trein. Maar in een compacte stad nemen auto's nog steeds te veel ruimte in. GroenLinks wil snel strenger beleid voor parkeren in de stad. Daarin is ruimte voor nieuwe ideeën, zoals veel lagere parkeernormen bij nieuwbouw en in de binnenstad (alleen nog ruimte voor vergunninghouders), ruimte voor deelauto’s in plaats van voor individueel parkeren en minder parkeerplaatsen bij bedrijven in combinatie met het stimuleren van fietsen naar het werk.
Actiepunten
Auto en smart mobility, actiepunt 2
Maximaal 30 kilometer per uur is de norm voor al het verkeer in de stad.
Auto en smart mobility, actiepunt 3
Om sluipverkeer in woonwijken te voorkomen, ‘knippen’ we drukke verkeerswegen, zodat ze niet meer aantrekkelijk zijn als doorgaande autoroute.
Auto en smart mobility, actiepunt 4
GroenLinks wil technische mogelijkheden (zoals smartphones, slimme verkeerslichten en Flo) beter benutten om het verkeer in de stad te regelen.
Auto en smart mobility, actiepunt 5
GroenLinks wil een nieuwe parkeernota met de kwaliteit van de openbare ruimte als uitgangspunt. Dat leidt tot veel lagere parkeernormen in delen van de stad.
Auto en smart mobility, actiepunt 6
GroenLinks stimuleert het gebruik van deelauto’s in plaats van eigen autobezit; parkeervergunningen voor deelauto’s worden goedkoper en bij bouwplannen gaat de parkeernorm omlaag ten gunste van deelauto’s.
Auto en smart mobility, actiepunt 7
GroenLinks pleit voor maximaal één parkeervergunning per huishouden.
Auto en smart mobility, actiepunt 8
We bieden actief ruimte en ondersteuning aan bewoners die in de zomermaanden een autovrije leefstraat willen realiseren.
Auto en smart mobility, actiepunt 9
GroenLinks pleit ervoor parkeergarages in de binnenstad waarvan de erfpacht afloopt, te veranderen in parkeerplaatsen voor bewoners en/of fietsenstallingen. Zo kan bijvoorbeeld de Oudegracht parkeervrij worden. Ook willen we autogarages deels inrichten als fietsenstalling.
Auto en smart mobility, actiepunt 10
De gemeente heeft extra geld vrijgemaakt voor het verbeteren van de leefbaarheid bij de aanpak van de noordelijke randweg (NRU). GroenLinks zet zich samen met de bewoners in om daar ook van de Provincie en het Rijk een bijdrage voor te krijgen, zodat (in elk geval de kruispunten van) de NRU zoveel mogelijk verdiept aangelegd kunnen of kan worden.
Auto en smart mobility, actiepunt 11
GroenLinks wil de luchtvervuiling en geluidshinder van de snelwegen rondom Utrecht tegengaan. Daarom zetten we ons in voor het verlagen van de maximumsnelheid op de snelwegen naar maximaal 80 km/u.
Auto en smart mobility, actiepunt 12
GroenLinks blijft zich verzetten tegen verbreding van de A27 door Amelisweerd.
Auto en smart mobility, actiepunt 13
Auto en smart mobility, actiepunt 14
De hoofdrijbaan van de Maliebaan maken we autovrij zodra dit niet te veel extra autoverkeer op andere plekken oplevert. Voetgangers en fietsers krijgen alle ruimte om zich comfortabel en veilig te verplaatsen op de Maliebaan.