We breiden het voetgangersgebied in het centrum verder uit, om te beginnen langs de Oudegracht. De veiligheid van voetgangers staat voorop, fietsers zijn te gast waar dat kan. GroenLinks wil dat de binnenstad zoveel mogelijk autovrij wordt.
Fietsers en voetgangers
Bij het herinrichten van de stad gaat GroenLinks in eerste instantie uit van fietsers en voetgangers.
Voor fietsers hebben we in Utrecht de laatste jaren al veel gedaan. Er zijn hoofdfietsroutes aangelegd en er zijn veel fietspaden en fietsstraten bijgekomen. GroenLinks ziet nog veel meer mogelijkheden om de fiets voorrang te geven. We streven ernaar Utrecht fietshoofdstad van de wereld te maken.
Voor voetgangers, kinderen, ouderen en mensen met een beperking zijn er nog te veel onveilige plekken. Bij het herinrichten van de openbare ruimte gaan we nog beter kijken wat deze groepen nodig hebben. Daarbij ontstaan onvermijdelijk dilemma’s: het weghalen van verkeerslichten is bijvoorbeeld goed voor de doorstroom van fietsers, maar lastig voor kinderen en ouderen. Dat betekent dat we compromissen moeten sluiten. Het is belangrijk om te weten hoe deze groepen het verkeer beleven – en daarom moeten ze kunnen meepraten. We zetten het beleid om steeds meer ruimte te maken voor voetgangers in de stad voort (denk aan verbrede trottoirs zoals bijvoorbeeld bij de Mariaplaats en de Adriaan van Ostadelaan).
Actiepunten
Fietsers en voetgangers, actiepunt 2
Ook in buurten en wijken komen voetgangersgebieden, bijvoorbeeld rond winkelcentra of andere gebieden waar veel mensen komen.
Fietsers en voetgangers, actiepunt 3
GroenLinks wil snel een fiets- en voetgangerstunnel realiseren bij de Nicolaas Beetsstraat om de barrière die de spoorlijn vormt te doorbreken.
Fietsers en voetgangers, actiepunt 4
GroenLinks wil in de komende raadsperiode meer werk maken van het onderhoud van stoepen. Vooral mensen in rolstoelen en met rollators merken dat dit onderhoud nog te wensen overlaat.
Fietsers en voetgangers, actiepunt 5
GroenLinks streeft voor de hele stad naar bredere stoepen voor voetgangers, maar ook voor kinderen om te kunnen spelen. GroenLinks maakt daarvoor harde keuzes, bijvoorbeeld ten koste van parkeerplaatsen.
Fietsers en voetgangers, actiepunt 6
Kinderen, ouderen en mensen met een beperking worden betrokken bij de (her)inrichting van verkeersstromen. Dat gebeurt óók bij tijdelijke wijzigingen en omleidingen.
Fietsers en voetgangers, actiepunt 7
De vijf belangrijkste hoofdfietsroutes zijn flink verbeterd. GroenLinks wil de komende jaren nog eens vijf hoofdfietsroutes verbeteren.
Fietsers en voetgangers, actiepunt 8
Makkelijk doorfietsen is vaak een kwestie van kleine maatregelen: een doorsteekje hier, een bochtje daar. GroenLinks wil dat bewoners en gebruikers dat soort verbeteringen makkelijk kunnen aanmelden. Er komt budget om dit soort aanpassingen snel en flexibel te doen.
Fietsers en voetgangers, actiepunt 9
Als de gemeente een bestaande doorfietsroute onderbreekt, zorgt ze voor een hoogwaardige alternatieve route. We verbeteren daarom de verbinding tussen de route over de Prins Clausbrug en de hoofdfietsroute langs het Amsterdam-Rijnkanaal.
Fietsers en voetgangers, actiepunt 10
De Leidsche Rijn wordt verbonden met de Catharijnesingel. We zorgen voor een goede fietsverbinding van de Singel over het Smakkelaarsveld, door de Sijpesteijntunnel naar de Leidseweg.
Fietsers en voetgangers, actiepunt 11
GroenLinks wil meer ruimte voor fietsers op de binnenstadsas om de doorstroming en de veiligheid van de vele duizenden fietsers te verbeteren. Vooral fietsers, voetgangers en bussen gebruiken de beperkte ruimte. GroenLinks wil een onderzoek naar een betere verdeling van de beschikbare ruimte op de binnenstadsas. Daarbij kan ook gekeken worden naar alternatieve routes om de binnenstadsas te ontlasten.
Fietsers en voetgangers, actiepunt 12
Bij kleinere stations, bushaltes en in buurten komen meer fietsenstallingen en meer voorzieningen voor OV- of andere leenfietsen. Ondanks de vele nieuwe stallingen in het centrum is er nog steeds een tekort in de binnenstad. GroenLinks wil daarom blijven zoeken naar nieuwe locaties voor meer fietsenstallingen. Ook in oude wijken is een groot tekort aan buurtstallingen. GroenLinks wil snel nieuwe stallingen realiseren. Hierbij kan ook worden gedacht aan innovatieve oplossingen zoals de verzinkbare fietsenstalling.
Fietsers en voetgangers, actiepunt 13
Samen met andere gemeenten en de provincie zetten we in op uitvoering van comfortabele fietsroutes in de regio, zodat deze goed aansluiten op het fietsnetwerk in de stad. We nemen het voortouw bij het aanleggen van een snelfietsroute tussen Utrecht en Amsterdam.
Fietsers en voetgangers, actiepunt 14
In het beleid rond citymarketing krijgt fietstoerisme in en rond de stad meer aandacht.
Fietsers en voetgangers, actiepunt 15
GroenLinks is voor blijvende ondersteuning van fietslessen of e-bike-lessen voor ouderen en anderen die dat niet als kind hebben geleerd (migranten en vluchtelingen).
Fietsers en voetgangers, actiepunt 16
Met een U-pas kunnen ook volwassenen die geen fiets kunnen betalen een forse korting krijgen.
Fietsers en voetgangers, actiepunt 17
Verkeersveiligheid blijft een topprioriteit in Utrecht, onder andere door goed verkeersonderwijs op de basisschool en door de wijken veiliger in te richten voor lopende en fietsende kinderen.
Fietsers en voetgangers, actiepunt 18
Zodra dat wettelijk mogelijk is, wil GroenLinks een helmplicht voor snorfietsen invoeren in Utrecht. Dan kunnen alle scooters en snorfietsen naar de rijbaan en blijft het fietspad vrij voor fietsers. Speedpedelecs mogen op het fietspad, mits ze niet harder dan 25 km per uur rijden.
Fietsers en voetgangers, actiepunt 19
GroenLinks wil de snelle fietsroute naar en door industriegebied Lage Weide verbeteren. De gemeente pakt de fietsstrook op de Demkabrug en het vervolg naar de route langs het Amsterdam-Rijnkanaal aan. Zo maken we het fietsen naar het werk aantrekkelijk en kunnen mensen sneller naar Amsterdam fietsen.
Fietsers en voetgangers, actiepunt 20
We eisen van aanbieders van nieuwe leenfietssystemen dat ze een passende oplossing ontwikkelen voor het plaatsen van deze fietsen.