Studentenhuisvesting blijft een punt van zorg en aandacht. ‘Huisjesmelken’, te hoge huren, onveilige kamers: de gemeente blijft hier streng op handhaven.
Hoger onderwijs en een leven lang leren
Studenten en medewerkers van hogescholen en universiteiten vormen in de Domstad een grote, diverse en levendige groep. Universiteiten en hogescholen kunnen in het kader van 'een leven lang leren' bijdragen aan de stad en haar bewoners.
Utrecht is dé kennisstad van Nederland. Studenten en medewerkers van universiteiten en hogescholen maken een groot deel uit van haar bevolking. Dat zorgt voor jonge aanwas in de stad en leven in de brouwerij. Stevig beleid rond studenten en hun huisvesting blijft nodig. Door haar universiteiten en hogescholen is er in Utrecht enorm veel kennis. Deze kennis kan meer gedeeld worden met de stad. Zo startte de gemeente in 2015 samen met de Universiteit Utrecht en andere partners een Academische Werkplaats over jeugdhulpverlening. GroenLinks moedigt dit soort initiatieven aan.
Iedereen moet zich verder kunnen ontwikkelen – ook mensen die al wat ouder zijn. Om mee te kunnen doen zijn het spreken van de Nederlandse taal (migranten, nieuwkomers), lezen en schrijven (geletterdheid) en computervaardigheid (digitale geletterdheid) noodzakelijk. Te veel Utrechters zijn laaggeletterd of spreken geen of nauwelijks Nederlands. GroenLinks hecht veel waarde aan goede taallessen, op school en daarbuiten, aan kinderen en volwassenen. Dat maken we mogelijk door bijvoorbeeld te investeren in taalcoaches. We steunen initiatieven zoals de VoorleesExpress. Initiatieven rond bibliotheken en buurthuizen verdienen onze blijvende ondersteuning en inzet. De inzet van (hoge)scholen bij het professionaliseren van vrijwilligers is wenselijk.
Actiepunten
Hoger onderwijs en een leven lang leren, actiepunt 2
In samenwerking met corporaties, projectontwikkelaars en de hogescholen onderzoeken we de mogelijkheden voor meer en meer verschillende soorten studentenhuisvesting en maken we een plan om het kamertekort flink terug te dringen.
Hoger onderwijs en een leven lang leren, actiepunt 3
Projecten zoals Place2BU (gemengd wonen van studenten, vluchtelingen, mensen met minder kansen) worden voortgezet, uitgebreid en goed gemonitord.
Hoger onderwijs en een leven lang leren, actiepunt 4
De onderwijsinstellingen die internationale studenten werven, moeten ook zorgen voor huisvesting van deze studenten. Bijvoorbeeld door meer studentenhuisvesting op eigen grond. Waar nodig ondersteunt de gemeente hen, zodat internationale studenten niet tussen wal en schip vallen.
Hoger onderwijs en een leven lang leren, actiepunt 5
Met betrokken partijen zoals de Hogeschool, de Universiteit en het Utrecht Science Park Student Council, zetten wij in op een duurzame, bereikbare en vitale Uithof met voorzieningen van kwaliteit. Zo willen wij een goedkope supermarkt met een breed aanbod, verschillende soorten horeca en groene ontmoetingsplekken.
Hoger onderwijs en een leven lang leren, actiepunt 6
De Uithof moet een eigen buurtteam krijgen om studenten met problemen eerder te helpen of naar goede zorg toe te leiden.
Hoger onderwijs en een leven lang leren, actiepunt 7
In de komende raadsperiode richten we twee academische werkplaatsen of lectoraten in, en wel over ‘opgroeien in een multiculturele stad’ en over ‘brede welvaart’.
Hoger onderwijs en een leven lang leren, actiepunt 8
Om beleid en onderzoek direct te verbinden, moet de gemeente actief stagiairs van universiteiten en hogescholen werven.
Hoger onderwijs en een leven lang leren, actiepunt 9
Het geven van onderzoekssubsidies en het aanstellen van een bijzonder hoogleraar Circulaire Stad in het kader van onze plannen rond de circulaire economie behoren tot de mogelijkheden. Dat laatste kan ook samen met andere steden en/of de VNG vorm krijgen.
Hoger onderwijs en een leven lang leren, actiepunt 10
Jaarlijks trekken hoogleraren in toga de stad in om basisscholen te bezoeken. GroenLinks wil dat zij en andere mensen met (vak)kennis die vaker delen in buurthuizen, wijkcentra, enzovoort en zo nog meer bijdragen aan kennisdeling en ‘een leven lang leren’.
Hoger onderwijs en een leven lang leren, actiepunt 11
Te veel Utrechters zijn laaggeletterd of spreken nauwelijks Nederlands. De gemeente ondersteunt projecten waar deze Utrechters geholpen worden, bijvoorbeeld door taalcoaches.
Hoger onderwijs en een leven lang leren, actiepunt 12
Een grote groep mensen in Utrecht is ‘digitaal ongeletterd’: zij kunnen moeilijk uit de voeten met computers en internet. Initiatieven om digitale geletterdheid te bevorderen, verdienen alle steun.
Hoger onderwijs en een leven lang leren, actiepunt 13
Zodra laaggeletterden en digitaal ongeletterden zich aan het loket melden gaat de gemeente actief aan de slag. Hun aanvragen worden niet automatisch afgewezen maar op een passende manier behandeld, bijvoorbeeld in een gesprek. Als het haalbaar is, helpt de gemeente hen verder naar een taalcoach of cursus om zichzelf beter te kunnen redden.
Hoger onderwijs en een leven lang leren, actiepunt 14
De gemeente verhoogt de ‘individuele studietoeslag’ voor studenten met een functiebeperking naar €279,82. Eventueel wordt de toeslag nog verder verhoogd, als dat nodig is vanwege hogere woon- en leefkosten. De gemeente verbetert de communicatie hierover, samen met de studentenorganisaties en onderwijsinstellingen.